News
 International
 National
 Embassy News
 Arts & Living
 Business
 Travel & Hotel
 Medical Tourism New
 Taekwondo
 Media
 Letters to Editor
 Photo Gallery
 Cartoons/Comics/Humor
 News Media Link
 TV Schedule Link
 News English
 Life
 Hospitals & Clinics
 Flea Market
 Moving & Packaging
 Religious Service
 Korean Classes
 Korean Weather
 Housing
 Real Estate
 Home Stay
 Room Mate
 Job
 English Teaching
 Translation/Writing
 Job Offered/Wanted
 Business
 Hotel Lounge
 Foreign Exchanges
 Korean Stock
 Business Center
 PR & Ads
 Entertainment
 Arts & Performances
 Restaurants & Bars
 Tour & Travel
 Shopping Guide
 Community
 Foreign Missions
 Community Groups
 PenPal/Friendship
 Volunteers
 Foreign Workers
 Useful Services
 ST Banner Exchange
  Media
Media on Media' Glitch: An Exercise of Distress and Confusion
By Nava Thakuria
Special Correspondent
Media on Media' Glitch

If the media has to cover everything that affects the society, it cannot ignore the anomalies of media too. But writing on the media issues often invite debates among the journalists in particular and conscious people in general. Moreover the entire episode can create confusion among the common people as it lures wild response from the opposite party though often in different shape and sizes.

An issue of media debate has engulfed the journalists and citizens of Assam, whether the United Liberation Front of Asom (ULFA) had ever invested in a media house of Bangladesh. The dreaded militant group, which runs training camps in Burma and Bangladesh for quite a sometime, is said to have enjoyed stakes in the Dhaka-based Daily Star group. The banned armed outfit, which is fighting New Delhi for a Swadhin (sovereign) Asom for the indigenous people since 1979, is understood to take the initiative for garnering support from the people of Bangladesh, more particularly the civil societies in the neighboring country, using the media space.

It started with a write up of Sunita Paul, a senior Indian wrier, who highlighted on media's nexus with the evil forces. In the article, published in a US based portal during the first week of June, Sunita made a reference to Bangladesh's leading media group (Transcom Media), which owns 'The Daily Star' with a Bengali daily 'Prothom Alo' and two periodicals namely 'Shaptahik 2000' and 'Anandadhara.' It also owns an FM radio called 'Aina Broadcasting Corporation.' Sunita narrated the history of the Bangladesh media house, where the ULFA leader had allegedly invested a huge amount of money.

ULFA, which has been identified as the most claver and cunning insurgent outfits of Northeast, extorts money from various business groups of Assam under the threat of guns. The outfit demands the money to buy arms, train its cadres in foreign territories and propagating the arm struggle in a sustained manner. As the authority often turns incompetent to deal with the extortion drive by the ULFA militants, the victims had no other options than buying peace with the money paid to the rebels.

Sunita Paul pointed out the initiative of one Latifur Rahman, who was actually the fulcrum of success for the Star group and came into contact with a powerful ULFA leader, Anup Chetia, the then General Secretary of the outfit. Presently behind bars in Dhaka's central jail, Anup helped Rahman financially for the business. It is to be noted that Rahman's wife was from Assam and was known to the ULFA leader Anup Chetia.

"It is learnt that a few million dollars were placed with Latifur Rahman for re-organising his collapsed business and ULFA kept a secret stake of shares in all businesses initiated by Latifur Rahman after receipt of this secret fund," the writer explained in the article, which was published in a Bangladeshi weekly too. Rahman thus launched a company called Transcom, which began business as the sole distributor of Nestle brand milk products in Bangladesh and very soon it emerged as one of the mightiest enterprises in the country.

Meanwhile, when Dhaka's well-respected journalist S.M Ali took the initiative of launching an English newspaper, the ULFA leader suggested Rahman to acquire shares of the newspaper group such that it could manage media influences for the separatist group. Ali was successful in placing the Daily Star at the forefront of Dhaka's English press, because of his extra-ordinary qualities and courage. But the sudden demise of Ali opened the opportunity for Rahman to swallow the newspaper. He brought Mahfuz Anam as the editor of the newspaper, who subsequently ousted the ancestors of Ali and grabbed his shares, the writer further explained.

In the meantime, prestigious Guwahati-based English daily 'The Assam Tribune', lifted some of the content of the article by Sunita and highlighted about ULFA's investment in the Bangladesh media. Quoting, Sunita's information, the New Delhi correspondent of the daily, Kalyan Barooah reported on July 30 that the ULFA's business interest in Bangladesh was no secret, 'but what has come as a surprise is the revelation about its stakes in a leading media house in the neighbouring country.'

"Even as Indian security agencies kept up pressure on Dhaka to shut down enterprises run by ULFA, the militant outfit has quietly expanded its business portfolio in the country. New Delhi had, a couple of years ago, furnished a list of businesses suspected to be owned by ULFA, along with a series of account numbers. Dhaka told India that none of the business entities could be traced. ULFA's business interests were diverse, ranging from driving schools, nursing homes, hotels to garment export houses to deep-sea trawlers," the Assam daily elaborated.

But surprisingly the correspondent Barooah did not try to verify the facts (put by Sunita). He neither contacted Sunita nor talked to the Daily Star office for clarification. The Daily Star, being the largest newspaper in a neighbouring country and available on the web, could have easily been contacted by Barooah. Moreover he prepared the news after the original article was uploaded more than seven weeks back. Many times, it is accepted as a common practice, but if one weighs the credibility of The Assam Tribune, it should not have happened.

The Assam Tribune later received a rejoinder from the Daily Star editor Anam and Assam Tribune published it in the front page on August 28 issue. "I strongly protest the content of the piece, which is full of lies, distortions and inaccuracies," said Anam adding, "Your correspondent admits he based his write-up on a piece in the Internet portal called Global Politician written by one Sunita Paul titled 'When the media turns into evil.' Should a journalist write a report purely based on an Internet piece without verifying anything himself?"

Asserting that Barooah made no attempt to contact the office of the Star for their comments and, Anam alleged, he also did not put any research to find out the veracity of the Internet piece. Regarding Sunita Paul too, the editor informed that she never contacted him any of his administrative staff while writing the story to ascertain facts about them. The Assam Tribune editor was contacted for comments on the issue, but no response arrived.

Earlier, this writer tried to contact the editor of the Bangladesh daily also through e-mail and also over telephone, but failed. In my first attempt on August first week, the editor was said to be out of Dhaka and hence the news-editor of 'The Daily Star' responded to me. Though he denied the allegation, the gentleman was not ready to furnish any official clarification on the issue. He wanted full details of the controversy, which was sent to him immediately through e-mail with a request to clarify the newspaper's stand on the issue, but no response arrived.

The office of the newspaper was contacted again on the third week of August and this time one senior journalist in news desk responded my call. As usual, he too overlooked my request to pursue with the editor on the issue. Third time, this writer called the Star office on the fourth week of the month and finally reached to the private secretary of the editor. Though initially he responded passionately and informed that the editor was in the city, later he regretted that Anam was not immediately available for a comment. He too wanted the details of the allegation which was complied promptly.

Finally the editor Anam sent me a mail on August 26 saying that he was unable to respond to my queries earlier as he was on holiday. Appreciating my enterprise, Anam also informed that he was sending a formal protest rejoinder to 'The Assam Tribune' very soon.

But the denial of the editor Anam was once again hit back by Sunita. Responding to the queries of this writer, Sunita argued that the clarification of Anam was nothing but an attempt to save the face of his media group from the attention of anti-terror organizations around the globe. She also claimed that her article was published in a number of international media outlets including two Dhaka based portals and a weekly newspaper within June-July, but even then the editor preferred to remain silent till the last week of August.

Sunita also decried another point of Anam in the clarification where he argued that there was no media house called Transcom Media in Bangladesh. Anam claimed that the Star was owned by Mediaworld and the Prothom Alo by another company called Mediastar. But Sunita reiterated that Transcom is the owner of all these newspapers including the Daily Star and Prothom Alo (reference www.transcombd.com).

The issue even becomes a matter of discussion and concern among many senior editor-journalists of Dhaka. Responding to my phone calls, an editor of a prominent Bangladesh weekly asserted that the Daily Star was a newspaper of dubious background. He declared that the revelation regarding the ULFA money in the media group was correct. And hence, the weekly editor argued, the newspaper office remained silent for as much time it can do, even though the allegation was raised by the media and subsequently its office was contacted repeatedly (over telephone and through e-mail) with enough details.



Related Articles
    Amidst Chinese Threat Dalai Lama Concludes ...
    Asserting Media Person’s Rights in India
    China’s Myanmar Bonanza Sans Responsibility
    Manufacturing Misguided Protests in Assam
    Assam Forum Bats for Work Permits to ...
    Bhupen-da Came alive with Dhola-Sadiya Bridge ...
    Remembering My Principal Sir!
    Saluting Tricolour to Defy Militants’ Diktat ...
    Underlining India’s Productive Engagement in ...
    Young Journalist Killed in India, ...
    Unpaid Media Employees of Northeast India
    Journalist Body Urges Political Parties to ...
    Saving the Tigers from Extinction
    Glorious Tribute to Bhupenda
    Burmese Students Term New Government Bogus
    Burma Turns Hostile to Indian Separatist Groups
    Northeast India Rediscovers Tricolour
    Indian People’s Win Inspires Burmese Activists
    Nobel Support for a Noble Cause
    Activists Condemn India’s Arm Deal with Burma
    Protest Note from Guwahati Press Club
    Journalists’ Killings: Justice Eludes in ...
    Games Gogoi Played In Assam Polls
    Remembering Parag: Assam’s Way
    Helicopter Missing from Northeast Indian Sky
    Allegations Poured on Indian Premier
    Allegations Fired at Indian Premier
    Rising Resentment against Corruption in India
    Satellite News Channel Launched in Northeast ...
    Looking at Burma's Forthcoming General ...
    Burma Election, Refugees and Media’s Role
    When British Newspaper Tenders Apology to ...
    TST Contributor Honored with Excellence Award
    Burning Rhino Horns: Creating Controversy
    Condemning Military Election in Burma
    Protest against Military Election in Burma
    Burmese Demonstrates Anger against Junta
    Assam: A Pretending Warrior and Peace ...
    South-eastern Bangladesh Erupts in Violence
    Grim Picture of Human Rights in India
    Burma on Radar as New Delhi Prepares for ...
    Assam: Where People Defy Militant's Diktat
    Bangladesh Readies to Hang Bangabandhu Killers
    International Film Festival Begins in Guwahati
    RK Pachauri under Attack from British Media
    Selling News Space Culture in India: Concerns ...
    Asian MPs Insist on a Free & Fair 2010 Burma ...
    Guwahati Festival to Highlight Terrorism
    Assam: Brutal Armed Group, Incompetent ...
    Without Suu Kyi, 2010 Polls Have No Meaning
    Beijing Eyes Northeast India !
    Bumpy Road to Copenhagen
    Nava Thakuria Elected Assistant Gen. Sec. of ...
    Northeast India: People Defy Militant’s ...
    Northeast India: Waiting for Justice for 18 ...
    Northeast India : Where Protector Turns Killer
    Raising Support for Democracy in Burma
    Indian Muslims Raise Voices for Uighurs
    Will Captive Breeding of Vultures Work?
    Northeast India: Trailing a Notorious Rebel
    Is Burma Junta Learning from Cyclone Nargis!
    Is a Nepali Fugitive Winning Indian Election?
    When Politician Uses Scribe for Vested Interest
    Assam Editor Killing: Protest Continues
    Freedom under Chinese Boot in Tibet
    Pride and Poverty: India's Amazing Blending
    Sri Lankan Crisis: Shelling on Hospital ...
    Northeast India Defies Militant's Diktat:
    Woman Journalist Killed in Nepal
    Urging for Insurance Coverage to Media Persons
    Bangladesh: Waiting for a Stable Democratic ...
    ULFA Leader Appeals UNHCR for Political Asylum
    Assam Mourns Death of Mumbai Terror Attack
    When an Assamese Magazine Rejects ...
    Bangladesh Polls: Apprehension on Final Outcome
    Manipur Asks for CBI Probe into Scribe's ...
    Scribe's Killing in Northeast: Demand for ...
    'Suspend Burma from BIMSTEC'
    Guwahati Citizens Meet to Discuss Terrorism
    Group Clashes Shock Northeast India
    When Media Distorts Facts to Manufacture News
    Where Editors Swindle Reporters
    Calling upon Comprehensive Packages for ...
    Highlighting Media's Challenge and ...
    An Ignited Assam Baffles ULFA
    Assam Defies Militant's Diktat to Celebrate ...
    Journalists Dare to Defy Militants' Diktat
    When Bangladeshi Influx Ignites Assam
    Nepal Can Expect a Consensus of Government Soon
    Victorious Maoists Lose Battle for Kathmandu
    India: Assam Party Waits for an Opportunity
    Burma after Nargis: Devastated, Depressed and ...
    When a Disastrous Regime Continues
    Exposing Corrupt Journalists of Our Time
    Nepal Waits a Republic Regime: Diasporas Don't ...
    Waiting for Consensus on Government in Nepal
    Condemnation Pours on Burmese Junta as Suu ...
    American-Assamese Preparing White Paper on ...
    Assam Government Bows Down to Public Outrages
    Shaky Start to Druk Democracy
    India and Burma Push Joint Project
    Bhutan Turns Democratic
    Disregarding Public Outcry: Assam Government's ...
    Army, Police Heads Become Governors in North ...
    Rhinos Dwindle as Poaching Thrives in India


Nava Thakuria, who serves as a special correspondent for The Seoul Times, is based in Guwahati of Northeast India. He also contributes articles for many media outlets based in different parts of the glove, and can be contacted at navathakuria@gmail.com

 

back

 

 

 

The Seoul Times Shinheungro 25-gil 2-6 Yongsan-gu, Seoul, Korea 04337 (ZC)
Office: 02-555-6188 Email:seoultimes@gmail.com
Copyrights 2000 The Seoul Times Company  ST Banner Exchange